Mindfulness training in Eindhoven 

                           Neeltje Stoop


De training

Een training in mindfulness voor meer balans, energie en plezier in het leven ondanks stress, pijn of vermoeidheid.

 

Praktische informatie:

-          8 wekelijkse bijeenkomsten van 2.5 uur.

-    Een stiltedag.

-          Eigen beoefening thuis van 45 - 60 minuten per dag.

-          Een kleine groep van maximaal 9 personen, waardoor er veel ruimte is voor           uitleg en persoonlijke aandacht.

-          Een (telefonisch) kennismakingsgesprek vooraf.

-          Een werkmap en cd’s met verdere toelichting en oefeningen.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen

Gedurende de mindfulnesscursus oefen je om met aandacht en mildheid je lichaam, gedachten en gevoelens waar te nemen, zodat je meer in het hier en nu kunt zijn. Je bent je bewuster van wat er op dit moment gaande is en leert je aandacht bewust te sturen. Je kunt je beter concentreren, ontspant makkelijker en je geest wordt rustiger. Je kunt de dingen bewust doen in plaats van “op de automatische piloot” en gemakkelijker om te gaan met momenten die niet gaan zoals je wilt.

Zelf oefenen en ervaren

Wat je leert is direct toepasbaar in het dagelijks leven. Tijdens de training doe je aandachtsoefeningen, zoals eenvoudige lichaamsgerichte oefeningen en mindfulness-meditatie. Tevens wordt er uitleg gegeven over de thema’s en werkzame principes van mindfulness en worden je ervaringen nabesproken.

Vervolgens krijg je elke week oefeningen mee naar huis. Door veel doen en herhaling leer je en word je steeds vaardiger in “aandachtig zijn”.

Geschikt voor iedereen

Je hebt geen speciale kennis of ervaring nodig.

Je bereidheid om met een milde en eerlijke houding je eigen denk- en gevoelspatronen te onderzoeken en thuis een uur per dag te oefenen zijn het voornaamste.  Zoals de ontwikkelaar van mindfulnesstraining Jon Kabat-Zinn zegt: ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven”.