Mindfulness training in Eindhoven 

                           Neeltje Stoop

 

Wat is mindfulness?

Het woord mindfulness wordt vaak vertaald met opmerkzaamheid, bewustheid, aandachtig zijn, of wakker zijn. Jon Kabat-Zinn, de Amerikaanse grondlegger van de mindfulnesstraining, definieert mindfulness als  'bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen' .

We kennen allemaal ervaringen van volledig aanwezig en bewust zijn: de adembenemende zonsondergang of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn één en al aandacht en “in het moment”.

Automatische piloot

Ook kennen we allemaal wel het omgekeerde, namelijk de momenten dat we “op de automatische piloot” functioneren. Dan is de kans groot dat we ongemerkt oude patronen van gedachten, lichaamssensaties en gevoelens in gang zetten. Misschien gaan we piekeren over wat er in het verleden is gebeurd of wat er in de toekomst zal zijn. We zijn “er niet bij” en rennen vaak maar door. We missen de ervaring van het nu en de stress neemt toe.


Rust en balans

Stress is onlosmakelijk met het leven verbonden, maar welk effect dit op je heeft, hangt sterk samen met hoe je ermee om kunt gaan.

Wanneer je met aandacht leeft, verliezen automatische reactiepatronen hun invloed en komt er rust, helderheid en balans. Ook als het leven je de rust even niet gunt.

Het biedt je een keuze. Laat je je meevoeren door de automatische piloot, het oude patroon van denken en doen? Of kun je bewust beantwoorden wat er op dit moment is en open staan voor de ervaringen van het hier en nu: wat je nu ziet, hoort, voelt of proeft?

Dat is niet zo moeilijk, maar je moet het wel trainen. Telkens weer opmerkzaam zijn op wat er is: Hoe voel jij je als je gestrest bent?  Hoe voelt ontspanning? Waar in mijn lichaam kan ik dat voelen? Welke gedachten heb ik daarbij?

 Wetenschappelijk bewezen

Mindfulnesstraining verenigt oosters inzicht met westerse psychologie en is inmiddels een vertrouwde benadering in Nederland en daarbuiten. Resultaat van wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in de werking van (delen van) de hersenen. Tevens verandert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Je kunt meer lezen over onderzoek naar de effectiviteit van mindfulness op o.a. de volgende website: http://aandachttraining.info/mindfulness-waarom-werkt-het.html